Web Analytics Made Easy - Statcounter

۲۷ تیر سی و سومین سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد مبنی بر پایان  جنگ هشت ساله توسط  بنیانگذار انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۷ است.

در حالی که رسانه ها و دستگاههای تبلیغاتی غرب و شرقِ حامی رژیم بعث عراق در سال ۱۳۶۷ رهبر فقید انقلاب اسلامی، سیاستمداران، امرا و فرماندهان نظامی کشورمان را به مخفی کردن دلایل واقعی پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متهم کردند امام خمینی در دیدار فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در  تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۶۷ خطاب به سردار محسن رضایی متذکر شدند که «ما با مردم خود با صداقت صحبت می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در چارچوب قطعنامۀ ۵۹۸ به صلحی پایدار فکر می کنیم و این به هیچ وجه تاکتیک نیست.»

ایشان قبل از  این دیدار در تاریخ ۲۹ تیر  همان سال نیز در پیامی طولانی که به مناسبت اولین سالگرد کشتار زائران خانه خدا در  مکه مکرمه به دست رژیم آل سعود انجام و  به کشتار جمعه خونین معروف شد، قبول قطعنامه ۵۹۸ را تلخ و ناگوار دانستند  و علت پذیرش آن را «وقوع حوادث و به دلایل مختلف» و به دلیل قبول «پیشنهاد نظرات کارشناسان سیاسی و نظامی» اعلام کردند.

دلایلی که  ۱۸ سال و سه ماه بعد، در تاریخ هفتم مهر ۱۳۸۵ توسط  رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام افشا شد. با خارج شدن این سند تاریخی از شمار نامه های  طبقه بندی شده،  مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی متن نامه امام خمینی (ره) به مسؤولان ارشد نظام درباره چرایی پذیرش قطعنامه ۵۹۸  را از طریق یکی از خبرگزاریهای داخلی  منتشر کرد.

مهمترین بخش این نامه اذعان بنیانگذار انقلاب اسلامی به شرایط سخت نرم افزاری و سخت افزاری نامناسب داخلی برای تداوم دفاع مقدس در میدانهای نبرد بود.

ایشان در این بخش از نامه خاطرنشان کردند: «حال که مسؤولین نظامی ما اعم از ارتش و سپاه که خبرگان جنگ می باشند، صریحا اعتراف می کنند که ارتش اسلامی به این زودی‌ها هیچ پیروزی به دست نخواهند آورد و نظر به این که مسؤولین دلسوز نظامی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی از این پس جنگ را به هیچ وجه به صلاح کشور نمی دانند و با قاطعیت می گویند که یک دهم سلاح‌هایی را که استکبار شرق و غرب در اختیار صدام گذارده اند، به هیچ وجه و با هیچ قیمتی نمی شود در جهان تهیه کرد و با توجه به نامه تکان دهنده فرمانده سپاه پاسداران که یکی از ده‌ها گزارش نظامی سیاسی است که بعد از شکست‌های اخیر به اینجانب رسیده و به اعتراف جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح، فرمانده سپاه یکی از معدود فرماندهانی است که در صورت تهیه مایحتاج جنگ معتقد به ادامه جنگ می باشد و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاح‌های شیمیایی و نبود وسایل خنثی کننده آن، اینجانب با آتش بس موافقت می نمایم.»

ماجرا چه بود؟

استکبار جهانی که در شوک پیروزی انقلاب اسلامی، طرح‌های بزرگ و کوچک فراوانی را با همکاری و همراهی دستگاه‌های جاسوسی و نظامی دول عبری، عربی، غربی و مساعدت جریان‌های سرسپرده داخلی و سازمان خونخوار مجاهدین خلق برای به زمین زدن این درخت تازه جوانه زده، به مرحله عملیاتی درآورده بود و موفقیت دلچسبی نصیبش نشده بود چاره کار را در انداختن رژیم خونخوار و قدرت طلب بعث عراق به جان نوجوانان و جوانان و زنان و مردان آزاده ایرانی دید و فوج فوج، تیپ و لشکر بود که در تهاجم سراسری زمینی و هوایی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ روانه ایران اسلامی کرد و پس از قتل عام صدها هزار مرد و زن شجاع در میدان نبرد و به راه انداختن جنگ شهرها در عمق استراتژیک خاک کشورمان و تحمیل چند صد هزار میلیارد دلار خسارت مادی به ایران اسلامی در فریبی بزرگ، در قبول قطعنامه ۵۹۸ پیش قدم شد و ایران را نزد افکار عمومی دنیا کشوری «جنگ طلب» معرفی کرد.

از دیگر سو فرماندهان نظامی و سیاستمداران عالی رتبه کشورمان با تشریح توانایی‌های آفندی و پدافندی در حوزه‌های نظامی و سیاسی و تبیین دقیق و موشکافانه آنها برای رهبر فقید انقلاب اسلامی نظر مساعد ایشان را برای پایان دادن  جنگ تحمیلی جلب کردند.

امام خمینی در این نامه خطاب به مسؤولان ارشد نظام  مسائل مختلفی را برای پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی جمهوری اسلامی ایران ذکر کردند.

ایشان در این نامه اظهار کردند: «حال که مسؤولین نظامی ما اعم از ارتش و سپاه که خبرگان جنگ می باشند، صریحا اعتراف می کنند که ارتش اسلامی به این زودی‌ها هیچ پیروزی به دست نخواهند آورد و نظر به این که مسؤولین دلسوز نظامی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی از این پس جنگ را به هیچ وجه به صلاح کشور نمی دانند و با قاطعیت می گویند که یک دهم سلاح‌هایی را که استکبار شرق و غرب در اختیار صدام گذارده اند، به هیچ وجه و با هیچ قیمتی نمی شود در جهان تهیه کرد و با توجه به نامه تکان دهنده فرمانده سپاه پاسداران که یکی از ده‌ها گزارش نظامی سیاسی است که بعد از شکست‌های اخیر به اینجانب رسیده و به اعتراف جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح، فرمانده سپاه یکی از معدود فرماندهانی است که در صورت تهیه مایحتاج جنگ معتقد به ادامه جنگ می باشد و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاح‌های شیمیایی و نبود وسایل خنثی کننده آن، اینجانب با آتش بس موافقت می نمایم و برای روشن شدن در مورد اتخاذ این تصمیم تلخ، به نکاتی از نامه فرمانده سپاه که در تاریخ ۲ /۴/ ۶۷ نگاشته است، اشاره می شود.

فرمانده مزبور نوشته است تا پنج سال دیگر ما هیچ پیروزی نداریم؛ ممکن است در صورت داشتن وسایلی که در طول پنج سال به دست می آوریم قدرت عملیات انهدامی و یا مقابله به مثل را داشته باشیم و بعد از پایان سال ۱۳۷۱ اگر ما دارای ۳۵۰ تیپ پیاده و ۲۵۰۰ تانک و ۳۰۰۰ توپ و ۳۰۰ هواپیمای جنگی و ۳۰۰ هلیکوپتر و قدرت ساختن مقدار قابل توجهی از سلاح‌های مختلف که از ضرورت‌های جنگ در آن موقع است داشته باشیم، می توان گفت به امید خدا بتوانیم عملیات آفندی داشته باشیم.

وی می گوید: «قابل ذکر است که باید توسعه نیروی سپاه به هفت برابر و ارتش به دو برابر و نیم افزایش پیدا کند.» او آورده است: «البته آمریکا را هم باید از خلیج فارس بیرون کنیم والا موفق نخواهیم بود.»

این فرمانده مهمترین قسمت موفقیت طرح خود را تهیه به موقع بودجه و امکانات دانسته و آورده است: «بعید به نظر می رسد دولت و ستاد فرماندهی کل قوا بتوانند به تعهد خود عمل کنند»

البته با ذکر این مطالب می گوید: «باید باز هم جنگید که این دیگر شعاری بیش نیست.» آقای نخست وزیر هم از قول وزرای اقتصاد و بودجه وضع مالی نظام را «زیر صفر» اعلام کرده اند. مسؤولین جنگ می گویند: «تنها سلاح‌هایی را که در شکست‌های اخیر از دست داده ایم، به اندازه تمام بودجه است که برای سپاه و ارتش در سال جاری در نظر گرفته شده بود.» مسؤولین سیاسی هم می گویند: «از آنجا که مردم فهمیده اند پیروزی سریعی به دست نمی آید، شوق رفتن به جبهه در آنها کم شده است. شما عزیزان از هر کس بهتر می دانید که این تصمیم برای من چون زهر کشنده است ولی راضی به رضای خداوند متعال هستم و برای صیانت از دین او و حفاظت از جمهوری اسلامی اگر آبرویی داشته باشیم خرج می کنیم.»

خداوندا! ما برای دین تو قیام کردیم و برای دین تو جنگیدیم و برای حفظ دین تو آتش بس را قبول می کنیم. خداوندا! تو خود شاهدی که ما لحظه ای با آمریکا و شوروی و تمامی قدرت‌های جهان سر سازش نداریم و سازش با ابرقدرت‌ها و قدرت‌ها را پشت کردن به اصول اسلامی خود می دانیم. خداوندا! در جهان شرک و کفر و نفاق، در جهان پول و قدرت و حیله و دورویی، ما غریبیم، تو خود یاری مان کن.

خداوندا! در همیشه تاریخ وقتی انبیاء و علماء تصمیم گرفته اند مصلح جامعه گردند و علم و عمل را درهم آمیزند و جامعه ای دور از فساد و تباهی تشکیل دهند، با مخالفت‌های ابوجهل‌ها و ابوسفیان‌های زمان خود مواجه شده اند. خداوندا! ما فرزندان اسلام و انقلاب مان را برای رضای تو قربانی کردیم، غیر از تو هیچ کس را نداریم، ما را برای اجرای فرامین و قوانین خود یاری فرما. خداوندا! از تو می خواهم تا هر چه زودتر شهادت را نصیبم فرمای.

گفتم جلسه ای تشکیل گردد تا آتش بس را به مردم تفهیم نمایند. مواظب باشید، ممکن است افراد داغ و تند با شعارهای انقلابی شما را از آنچه صلاح اسلام است دور کنند.

صریحا می گویم باید تمام همت تان در توجیه این کار باشد. قدمی انحرافی حرام است و موجب عکس العمل می شود؛ شما می دانید که مسؤولین رده بالای نظام با چشمی خونبار و قلبی مالامال از عشق به اسلام و میهن اسلامی مان چنین تصمیمی را گرفته اند. خدا را در نظر بگیرید و هر چه اتفاق می افتد از دوست بدانید.»

امام خمینی در دیدار محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورخ ۳۱ تیر ۱۳۶۷، بیان کردند: «همان طور که قبلاً گفتیم ما با مردم خود با صداقت صحبت می کنیم. ما در چارچوب قطعنامۀ ۵۹۸ به صلحی پایدار فکر می کنیم و این به هیچ وجه تاکتیک نیست، ولی سلحشوران ارتش اسلام باید خود را آماده کنند که اگر دشمن دست به حملاتی زد، جواب مناسبی به آن بدهند. فرزندان انقلابیم، توجه کنید که امروز روز حضور گسترده در جبهه‌هاست. فکر نکنید که دیگر جنگ تمام شده است. خود را مسلح به سلاح ایمان و جهاد کنید. بر دشمن غدار رحم جایز نیست و اینها تمام حرفهایشان یک فریب است. ما خواستیم به دنیا ثابت کنیم که صدام معتقد به مجامع بین المللی نیست و ما تا قبول قطعنامه از سوی عراق جواب دشمنان اسلام را در جبهه‌ها خواهیم داد.»

امام امت در سالگرد کشتار حجاج بیت الله حرام به دست رژیم سعودی دو روز بعد از قبول قطعنامه در ۲۹ تیرماه ۱۳۶۷ نیز در پیامی به ملت ایران به تشریح  دلایل مفصل تری از چرایی این تصمیم بزرگ پرداختند.

در بخشی از این پیام طولانی آمده است: «و اما در مورد قبول قطعنامه که حقیقتاً مسئلۀ بسیار تلخ و ناگواری برای همه و خصوصا برای من بود، این است که من تا چند روز قبل معتقد به همان شیوۀ دفاع و مواضع اعلام شده در جنگ بودم و مصلحت نظام و کشور و انقلاب را در اجرای آن می دیدم؛ ولی به واسطۀ حوادث و عواملی که از ذکر آن فعلاً خودداری می کنم و به امید خداوند در آینده روشن خواهد شد و با توجه به نظر تمامی کارشناسان سیاسی و نظامی سطح بالای کشور، که من به تعهد و دلسوزی و صداقت آنان اعتماد دارم، با قبول قطعنامه و آتش بس موافقت نمودم و در مقطع کنونی آن را به مصلحت انقلاب و نظام می دانم. و خدا می داند که اگر نبود انگیزه ای که همۀ ما و عزت و اعتبار ما باید در مسیر مصلحت اسلام و مسلمین قربانی شود، هرگز راضی به این عمل نمی بودم و مرگ و شهادت برایم گواراتر بود اما چاره چیست که همه باید به رضایت حق تعالی گردن نهیم. و مسلم ملت قهرمان و دلاور ایران نیز چنین بوده و خواهد بود.»

ایشان افزودند: «من در اینجا از همۀ فرزندان عزیزم در جبهه‌های آتش و خون که از اول جنگ تا امروز به نحوی در ارتباط با جنگ تلاش و کوشش نموده اند، تشکر و قدردانی می کنم. و همۀ ملت ایران را به هوشیاری و صبر و مقاومت دعوت می کنم. در آینده ممکن است افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی در میان مردم این مسئله را مطرح نمایند که ثمرۀ خونها و شهادتها و ایثارها چه شد. اینها یقیناً از عوالم غیب و از فلسفۀ شهادت بی خبرند و نمی دانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه ای وارد نمی سازد و ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصلۀ طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. مسلّم خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست؛ و این ملتها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت‏ ‎‏مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود. خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافلۀ نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند.»

امام(ره) ادامه دادند: «آری، دیروز روز امتحان الهی بود که گذشت و فردا امتحان دیگری است که پیش می آید و همۀ ما نیز روز محاسبۀ بزرگتری را در پیش رو داریم. آنهایی که در این چند سالِ مبارزه و جنگ به هر دلیلی از ادای این تکلیف بزرگ طفره رفتند و خودشان و جان و مال و فرزندانشان و دیگران را از آتش حادثه دور کرده اند مطمئن باشند که از معاملۀ با خدا طفره رفته اند، و خسارت و زیان و ضرر بزرگی کرده اند که حسرت آن را در روز واپسین و در محاسبۀ حق خواهند کشید. که من مجدداً به همۀ مردم و مسؤولین عرض می کنم که حساب اینگونه افراد را از حساب مجاهدان در راه خدا جدا سازند؛ و نگذارند این مدعیان بی هنر امروز و قاعدین کوته نظر دیروز به صحنه‌ها برگردند.»

رهبر کبیر انقلاب اسلامی با بیان اینکه «من در میان شما باشم و یا نباشم به همۀ شما وصیت و سفارش می کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد» تاکید کردند: «نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمرۀ خود به فراموشی سپرده شوند.»

ایشان خطاب به مردم کشورمان بیان کردند: «اکیداً به ملت عزیز ایران سفارش می کنم که هوشیار و مراقب باشید، قبول قطعنامه از طرف جمهوری اسلامی ایران به‏ ‎‏معنای حل مسئلۀ جنگ نیست. با اعلام این تصمیم، حربۀ تبلیغات جهانخواران علیه ما کند شده است؛ ولی دورنمای حوادث را نمی توان به طور قطع و جدی پیش بینی نمود. و هنوز دشمن از شرارت‌ها دست برنداشته است؛ و چه بسا با بهانه جویی‌ها به همان شیوه‌های تجاوزگرانۀ خود ادامه دهد. ما باید برای دفع تجاوز احتمالی دشمن آماده و مهیا باشیم. و ملت ما هم نباید فعلاً مسئله را تمام شده بداند. البته ما رسماً اعلام می کنیم که هدف ما تاکتیک جدید در ادامۀ جنگ نیست. چه بسا دشمنان بخواهند با همین بهانه‌ها حملات خود را دنبال کنند. نیروهای نظامی ما هرگز نباید از کیْد و مکر دشمنان غافل بمانند. در هر شرایطی باید بنیۀ دفاعی کشور در بهترین وضعیت باشد.»

امام خمینی متذکر شدند: «مردم ما، که در طول سال‌های جنگ و مبارزه ابعاد کینه و قساوت و عداوت دشمنان خدا و خود را لمس کرده‌اند، باید خطر تهاجم جهانخواران در شیوه‌ها و شکل‌های مختلف را جدی‌تر بدانند. و فعلاً چون گذشته تمامی نظامیان، اعم از ارتش و سپاه و بسیج در جبهه‌ها برای دفاع در برابر شیطنت استکبار و عراق به مأموریت‌های خود ادامه دهند. در صورتی که این مرحله از حادثۀ انقلاب را با همان شکل خاص و مقررات مربوط به خود پشت سر گذاردیم برای بعد از آن و سازندگی کشور و سیاست کل نظام و انقلاب تذکراتی دارم که در وقت مناسب خواهم گفت. ولی در مقطع کنونی به طور جدّ از همۀ گویندگان و دست اندرکاران و  مسؤولین  کشور و مدیران رسانه‌ها و مطبوعات می خواهم که خود را از معرکه‌ها و معرکه آفرینی‌ها دور کنند؛ و مواظب باشند که ناخودآگاه آلت دست افکار و اندیشه‌های تند نگردند؛ و با سعۀ صدر در کنار یکدیگر مترصد اوضاع دشمنان باشند.»

ایشان هشدار دادند: «این روزها ممکن است بسیاری از افراد به خاطر احساسات و عواطف خود صحبت از چراها و بایدها و نبایدها کنند. هر چند این مسئله به خودی خود یک ارزش بسیار زیباست، اما اکنون وقت پرداختن به آن نیست. چه بسا آنهایی که تا دیروز در برابر این نظام جبهه گیری کرده بودند و فقط به خاطر سقوط نظام و حکومت جمهوری اسلامی ایران از صلح و صلح طلبی به ظاهر دم می زدند، امروز نیز با همان هدف سخنان فریبندۀ دیگری را مطرح نمایند؛ و جیره خواران استکبار، همانها که تا دیروز در زیر‏ ‎‏نقاب دروغین صلح، خنجرشان را از پشت به قلب ملت فرو کرده بودند، امروز طرفدار جنگ شوند. و ملیگراهای بی فرهنگ برای از بین بردن خون شهدای عزیز و نابودی عزت و افتخار مردم، تبلیغات مسموم خویش را آغاز نمایند. که ان شاءالله ملت عزیز ما با بصیرت و هوشیاری جواب همۀ فتنه‌ها را خواهد داد.‏»

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تاکید کردند: «من باز می گویم که قبول این مسئله برای من از زهر کشنده تر است؛ ولی راضی به رضای خدایم و برای رضایت او این جرعه را نوشیدم. و نکته ای که تذکر آن لازم است این است که در قبول این قطعنامه فقط مسؤولین کشور ایران به اتکای خود تصمیم گرفته اند. و کسی و کشوری در این امر مداخله نداشته است. در شرایط کنونی آنچه موجب امر شد تکلیف الهی ام بود. شما می دانید که من با شما پیمان بسته بودم که تا آخرین قطرۀ خون و آخرین نفس بجنگم؛ اما تصمیم امروز فقط برای تشخیص مصلحت بود؛ و تنها به امید رحمت و رضای او از هر آنچه گفتم گذشتم؛ و اگر آبرویی داشته ام با خدا معامله کرده ام.»

امام (ره) خطاب به تشنگان جنگ و شهادت توصیه کردند: «بغض و کینۀ انقلابی تان را در سینه‌ها نگه دارید؛ با غضب و خشم بر دشمنانتان بنگرید؛ و بدانید که پیروزی از آن شماست و تأکید می کنم که گمان نکنید که من در جریان کار جنگ و مسئولان آن نیستم مسؤولین مورد اعتماد من می باشند. آنها را از این تصمیمی که گرفته اند شماتت نکنید، که برای آنان نیز چنین پیشنهادی سخت و ناگوار بوده است. که ان شاءالله خداوند همۀ ما را موفق به خدمت و رضایت خود فرماید.‏»

رهبر فقید انقلاب اسلامی بار دیگر یادآور شدند: «من باز می گویم که قبول این مسئله برای من از زهر کشنده تر است، ولی راضی به رضای خدایم و برای رضایت او این جرعه را نوشیدم و نکته ای که تذکر آن لازم است این است که در قبول این قطعنامه فقط مسؤولین کشور ایران به اتکای خود تصمیم گرفته اند و کسی و کشوری در این امر مداخله نداشته است. مردم عزیز و شریف ایران، من فرد فرد شما را چون فرزندان خویش می دانم و شما می دانید که من به شما عشق می ورزم و شما را می شناسم، شما هم مرا می شناسید. در شرایط کنونی آنچه موجب امر شد تکلیف الهی ام بود.»

منابع:

صحیفه امام جلد ۲۱ ص ۷۴ - ۱۰۰

صحیفه امام جلد ۲۱ صص ۱۰۱

خبرگزاری مهر، نامه امام خمینی به مسوولان نظام درباره پذیرش قطعنامه ۵۹۸

2727

کد خبر 1536221

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دفاع مقدس جنگ تحمیلی اکبر هاشمی رفسنجانی امام خمینی پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سپاه پاسداران جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی فرمانده سپاه قبول قطعنامه داشته باشیم امام خمینی هیچ وجه جبهه ها برای رضای رضای خدا برای من آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۳۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، عالم و مجاهد بزرگ خوزستانی است که عمر خویش را در خدمت اسلام و انقلاب صرف کرد. خدمات آیت الله موسوی جزایری قبل و بعد از انقلاب بر کسی پوشیده نیست و وی همواره منشا اثر و خدمت برای استان و کشور بوده است.

زندگی آیت الله موسوی جزایری با تلاش های علمی و فرهنگی فراوانی همراه است‌. وی در سال های متمادی به تربیت طلاب جوان همت گماشته و در این میان‌، شاگردان ممتازی تربیت کرده است.

دفتر زندگانی آیت الله جزایری‌، پیش و پس از انقلاب‌، سرشار از مبارزه و هدایت های سیاسی است‌. از فعالیت هایی که در کارنامه مبارزاتی آیت الله موسوی جزایری می درخشد حضور فعال وی در راهپیمایی های انقلابی و شرکت در مبارزات ضد رژیم شاهنشاهی است.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران‌، فعالیت های آیت الله موسوی جزایری در قالب مسئولیت های اجرایی و روشنگری های درسی و اخلاقی ادامه یافت‌. وی بعد از پیروزی انقلاب از اعضای موثر مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

مهم‌ترین مسؤولیت های وی‌، پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌، نماینده امام خمینی (ره) در اهواز، نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز و عضویت در مجلس خبرگان رهبری در ادوار ۱، ۲، ۳ ،۴ به نمایندگی از مردم خوزستان و دوره پنجم به نمایندگی از مردم تهران است.

در دوران دفاع مقدس، نقش آیت الله جزایری در جبهه های جنگ بسیار پررنگ بوده و یکی از فعال ترین امامان جمعه از این حیث به شمار می رفت. وی در ستاد پشتیبانی جنگ در استان ها و شورای عالی آن در کشور که به تایید امام خمینی (ره) رسیده بود نیز فعالیت داشت.

مسجد آیت الله جزایری در مرکز شهر اهواز نیز در دوران دفاع مقدس یکی از محل های مهم پشتیبانی و اعزام نیرو به جبهه های جنگ بود.

از جمله فعالیت های این مجاهد انقلابی تاسیس حوزه جدید به نام مدرسه الامام الخمینی (ره)، تجدید بنای حوزه علمیه اهواز، تاسیس حوزه علمیه خواهران و مکتب الزهرا (س)، تاسیس حوزه علمیه بقیة الله (عج) برای درس خارج فقه، ایجاد مرکزی برای پاسخ گویی به مسائل شرعی، تاسیس کتابخانه، تاسیس مرکز حل اختلافات عشایری، تأسیس کانون مقدس خانواده برای حل اختلافات خانوادگی، تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی امیرالمومنین (ع) و راه اندازی شبکه جهانی الاهواز است.

آیت الله موسوی جزایری پس از آنکه در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ با اشاره به بیماری خود از عدم توانایی در انجام مسئولیت های امامت جمعه سخن گفت در تاریخ ۳۰ بهمن رسماً از سمت امامت جمعه اهواز استعفا داد.

به همین جهت، سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مقام معظم رهبری طی حکمی حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد را به عنوان امام جمعه اهواز و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و آیت الله موسوی جزایری را به عنوان رئیس حوزه علمیه اهواز منصوب کردند.

در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری، وی تصمیم گرفت از استان تهران وارد عرصه انتخابات شود و در نهایت از سوی مردم تهران به عنوان نماینده این استان راهی مجلس شد.

اکنون با تصمیم نماینده ولی فقیه در استان خوزستان قرار است از بیش از نیم قرن مجاهدت های این روحانی تقدیر به عمل آید و قرار است برنامه های مفصلی برای این مورد در اهواز اجرا شود.

نکوداشت همزمان با روز معلم

حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تشریح برنامه‌های آئین نکوداشت فقیه مجاهد حضرت آیت الله موسوی جزایری اظهار کرد: آئین نکوداشت بیش از نیم قرن مجاهدت حضرت آیت الله موسوی جزایری در روز تکریم استاد و مقام معلم یعنی ۱۲ اردیبهشت ماه که روز شهادت شهید والامقام دکتر آیت الله مرتضی مطهری است، برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: در واقع این مناسبت و فرصت را مغتنم شمردیم تا در استان خوزستان از مقام استاد و زعیم حوزه‌های علمیه استان تقدیر کنیم. لازم به ذکر است که برگزاری این آیین به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در خوزستان، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا موسوی فرد بوده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: این برنامه از جانب حجت الاسلام موسوی فرد و اقشار مختلف مردم خصوصاً طلاب، روحانیون، اساتید حوزه، اساتید دانشگاه، معلمان، عشایر، پاسداران، پیشکسوتان دفاع مقدس، خبرگان رهبری، شاگردان و اساتیدی که محصول فعالیت فرهنگی، آموزشی و تربیتی آیت الله موسوی جزایری هستند، برگزار می‌شود.

حجت الاسلام اخوان صباغ با بیان اینکه انصافاً آیت الله موسوی جزایری بر گردن خوزستان حق دارد، تصریح کرد: آیت الله جزایری بیش از ۵۰ سال در استان زحمت کشیده، زندگی خود را وقف دین و انقلاب کرده است لذا باید مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرد چرا که تقدیر از زحمات وی، تقدیر از انقلاب، دین و اسلام است، به همین منظور نماینده معزز ولی فقیه در استان بر خود واجب دانست این مجلس را برپا کند.

پدر معنوی استان

وی با اعلام اینکه فعالیت‌های آیت الله موسوی جزایری در خوزستان بسیار گسترده بوده است، عنوان کرد: قطعاً یک آئین نکوداشت نمی‌تواند به همه عرصه‌ها و جوانب فعالیت وی بپردازد اما مد نظر است فعالیت‌های حوزوی، دانشگاهی، رسانه‌ای، فرهنگی، تربیتی خصوصاً در مساجد، هیئت‌ها، شبکه سازی، انسان سازی، تربیت کادر، تربیت نیروهای مؤمن، انقلابی و پای کار، حضور مؤثر در فضای مجازی، تربیت اساتید فاضل حوزه علمیه، توسعه فعالیت‌های کمی و کیفی حوزه علمیه که به برکت وجود وی است تا حد امکان به عنوان پدر معنوی خوزستان مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان اظهار کرد: شخصیت آیت الله جزایری بسیار وارسته، بزرگوار و با دردِ دین بالایی است. وی شخصاً نسبت به دین، انقلاب و ارزش‌های دینی خود را مسئول می‌دانند لذا همه ما و اشخاصی که این مسئولیت را بر عهده گرفتیم تا از وی تقدیر کنیم، تقدیر از سال‌ها ایثارگری، ازخود گذشتگی، بزرگواری، پدری و استادی است که وی در حق همه داشته است.

حجت الاسلام اخوان صباغ بیان کرد: برخی مسئولان و بزرگان کشوری و حتی بزرگانی از استان بصره عراق برای این مراسم دعوت شده‌اند. بسیاری از افراد نیز مشتاق بودند در این مراسم شرکت کنند که با توجه به مکان برگزاری برایشان حضور مقدور نبود اما اعلام کرده‌اند که برای این مجلس پیامی خواهند فرستاد.

وی، برگزاری نمایشگاه را از برنامه‌های جانبی این آئین برشمرد و گفت: برگزاری نمایشگاه زندگینامه و صحبت‌های بزرگان کشوری و جهانی در خصوص آیت الله جزایری در کنار آئین نکوداشت انجام خواهد شد، همچنین برای وی کتاب زندگی‌نامه‌ای تدوین شده و ۱۱ جلد کتاب از آثار علمی آیت الله جزایری در این جلسه رونمایی خواهد شد.

نقش آیت الله در انقلاب و دفاع مقدس

امید حلالی روزنامه نگار خوزستانی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص خدمات آیت الله جزایری در استان خوزستان گفت: می توان گفت در پنج دهه گذشته، بررسی تاریخ خوزستان منهای نقش آفرینی آیت الله موسوی جزایری، نمی گویم امکان پذیر نیست اما بسیار سخت است و در واقع این دو با هم ممزوج هستند؛ آیت الله جزایری در مبارزات انقلاب اسلامی نقش آفرینی بسیار موثری داشته اند، در نجف و فرانسه خدمت امام می رسد، در کوران مبارزات حضور داشته و برخورد درجه یک و از نوع حلقه اول با حضرت امام داشته اند.

این روزنامه نگار خوزستانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب در دفاع مقدس و بسیج همگانی مردم خوزستان برای دفاع از آب و خاک، وی امام جمعه تراز کشور بود و به واسطه اینکه کل خوزستان درگیر جنگ بوده، باز هم نقش آفرینی وی درجه یک و سطح اول بوده که کارکرد ملی داشته است. حضور وی در جبهه ها، ارتباط با نیروهای رزمنده، روحیه شان، توصیه های ارشادی و ارتباط وی با مرکز همه قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه نقش آیت الله موسوی جزایری در بازار و انسجام بخشی داشتن بسیار پررنگ است، تصریح کرد: مسجد جزایری به دلیل قرار گرفتن در دلِ بازار اهواز، کانون مبارزات انقلاب اسلامی بوده و بچه های مبارز آنجا جمع می شدند، بعدها بچه های رزمنده آنجا تردد و ارتباط داشتند، پس از جنگ نیز آیت الله جزایری یکسری نوآوری ها را آغاز و زمینه هایی را فراهم می کند که در آینده استان از آن بهره مند شده است.

تاسیس حوزه های عملیه در خوزستان

حلالی ادامه داد: تاسیس حوزه علمیه امام خمینی که چند هزار طلبه و حتی مجتهد از آن فارغ التحصیل شده و اکنون در حال خدمت در خوزستان، کل کشور و حتی در سایر کشورها به عنوان مُبلغ هستند و از افتخارات استان به شمار می آیند و طلبه های فاضلی که وی تربیت کرد یکی از مهم ترین موارد کارکردی آیت الله جزایری است.

روزنامه نگار خوزستانی اقدام دیگر آیت الله جزایری را تاسیس شبکه ماهواره ای الاهواز اعلام و عنوان کرد: تاسیس این شبکه در بررسی کارنامه وی بسیار مهم است، شبکه ماهواره ای الاهواز در یک دوره ای با تبیینی که توانست انجام دهد در مقابله با امواجِ ضد دینی بسیار خوب عمل کرد.

وی افزود: در دوره دیگر نیز این شبکه از حالت پدافندی به حالت آفندی تغییر موضع داد و توانست مواضع نظام جمهوری اسلامی و ولایت مولا امیرالمومنین (ع) را خیلی خوب برای مخاطبان عرب در کشور های منطقه تبیین و تشریح کند، اکنون این شبکه ماهواره ای جایگاه پیدا کرده و دارای مخاطب است.

تاسیس دانشگاه

حلالی اظهار کرد: گام سوم ایشان، تاسیس دانشگاه امیرالمومنین (ع) بوده که مکمل نقش شبکه ماهواره ای الاهواز است. در این مورد هم آیت الله جزایری خوش فکری خود را نشان داد و افراد علاقمند را برای تربیت مُبلغان و افراد صاحب نظری که تخصص آنها شیعه شناسی و کلام شیعه باشد و رشته های مرتبط با این دانشگاه را جذب کرد که در حال جا بازکردن بین علاقمندان و نخبگان است، افراد صاحب نظری در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و یا اینکه فارغ التحصیل شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، «آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری» در شهر شوشتر متولد شده است. اجداد وی تا سید نعمت‌الله جزایری، همگی در کسوت روحانیت و خادمان شریعت محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بوده‌اند. پدرش آیت‌الله آقا سید محمدعلی موسوی جزایری از علمای وارسته شوشتر و در بین خواص و اهل فضل، مورد توجه و احترام بود. او همواره به تدریس و تربیت طلاب مشغول بود. مادرش نیز دختر مرحوم آیت‌الله آقا سید مهدی آل طیب بوده است.

سید محمد علی در ۶ سالگی، تحصیلات خود را از مکتب خانه حقانی آغاز کرد. دروس آن مکتب خانه، ترکیبی از معلومات قدیم و جدید بود. وی پس از پایان آن دوره، به حوزه علمیه شوشتر رفت و مقدمات را نزد پدر و نیز دایی خود، آیت‌الله سید محمدحسن آل طیب و علامه حاج شیخ محمد تقی شوشتری، صاحب قاموس الرجال خواند. هنوز مقدمات را تمام نکرده بود که در سفری به مشهد، در حرم ثامن الحجج علیه‌السّلام به دست پدرش، معمم شد.

وی دوره مقدمات، سطح و مقداری از خارج را در شوشتر گذراند. آن گاه برای تکمیل تحصیلات، به نجف اشرف مهاجرت کرد. وی از هنگام ورود به نجف، با جدیت به درس خواندن، نوشتن و مباحثه مشغول شد. او در نجف اشرف، از محضر آیات عظام: سید محمدجعفر مروج، سید جعفر جزایری، سید محمدباقر صدر، سید علی سیستانی، میرزا علی غروی تبریزی، سید علی بهشتی، سید ابوالقاسم خویی و امام خمینی بهره فراوان برد.

مدت زیادی از ورود او به نجف اشرف نگذشته بود که بعثی‌ها کودتا کرده، عبدالرحمان عارف را کنار زده و حکومت را به دست گرفتند. در ابتدا، تعرضی نسبت به حوزه علمیه و اهل علم نداشتند؛ ولی رعب و وحشت بسیاری در عموم مردم ایجاد شده بود.

کودتا کنندگان پس از آنکه از تثبیت قدرت خود مطمئن شدند، تعرض به حریم حوزه علمیه را آغاز کردند که پس از عکس العمل شدید مراجع به ویژه آیت‌الله سید محسن حکیم، عقب نشینی کردند. تا مدتی نیز آرامش حاکم بود. ولی سرانجام در اواخر سال ۱۳۵۰ همه ایرانیان مقیم عتبات عالیات را تبعید کردند که سید محمدعلی نیز از جمله آنان بود. وی پس از بازگشت به ایران، هم چنان عاشق ادامه تحصیل بود. از این رو، وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر عالمان نامداری همچون حضرات آیات حسین وحید خراسانی و محمدعلی اراکی استفاده برد.

آیت الله موسوی جزایری در سال ۱۳۵۳ ش به دعوت جمعی از اهالی اهواز برای امامت در مسجد جزایری به آن شهرستان دعوت شد. در ابتدا، مسوولیت وی امامت مسجد جزایری و تدریس تنی چند از طلاب بود. گاهی نیز در مناسبت‌ها منبر می‌رفت. ولی پس از چندی متوجه خلا معنوی در جامعه به ویژه در نسل جوان شده و ازاین رو، مبادرت به تاسیس کتابخانه‌ای در مسجد و تشکیل جلسات اعتقادی، تفسیری و اقتصاد اسلامی نمود.

رفته رفته مسجد پایگاه جوانان مذهبی و شیفته اسلام و انقلاب شد و از طریق آیت‌الله پسندیده که در آن زمان وکیل تام الاختیار امام رحمة‌الله‌علیه در قم بود، نمایندگی حضرت امام رحمة‌الله‌علیه در امور حسبیه و وجوهات شرعیه را به عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین نکوداشت فقیه مجاهد حضرت آیت الله موسوی جزایری با حضور مسئولان لشکری و کشوری روز چهارشنبه ساعت ۱۷ در تالار امام خامنه ای مجتمع فجر برگزار می شود.

کد خبر 6093194

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسئولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه یکی از مسئولان
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است
  • اسرار مخفی گورهای تاریخی افشا شدند
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟
  • نامه محرمانه ساواک درباره عروس بزرگ امام(ره)
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه