Web Analytics Made Easy - Statcounter

کامران غضنفری گفت: آقای هاشمی در یادداشت‌های سال 1367 خود می‌نویسد که در آن جلسه امام جمله‌ای را گفتند که ما نپذیرفتیم؛ امام خمینی(ره) در آن جلسه می‌گویند "خب پس من کنار می‌روم شما فرد دیگری را بیاورید و بعد هر کار خواستید انجام دهید."

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کامران غضنفری در گفت‌وگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در 27 تیر ماه سال 1367 رسما پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را اعلام کرد، گفت: به فاصله دو روز پس از این مسئله در تاریخ 29 تیر ماه، امام راحل پیامی را به حجاج ارسال و در بخش پایانی آن به ماجرای پذیرش قطعنامه اشاره کردند و چندین بار از این مسئله با عنوان سرکشیدن جام زهر یاد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نویسنده کتاب «راز قطعنامه» ادامه داد: قطعنامه یک سال قبل از آنکه جمهوری اسلامی ایران بپذیرد، در شورای سازمان ملل تصویب می شود و حال این سوال مطرح می شود که چرا ایران حاضر به پذیرش این قطعنامه در آن زمان نمی شود و آن قطعنامه را ناعادلانه، غیر منصفانه و یک طرفه یاد می کند و چگونه می شود که پس از گذشت یک سال حاضر به پذیرش آن می شود؟

وی ضمن اشاره به مطلب فوق افزود: در آن بازه زمانی حوادث مختلفی رخ و چهره جبهه و جنگ دگرگون می شود؛ در سال 1366 جمهوری اسلامی ایران دست بالا و برتر را در جنگ داشت و نقاط مختلفی از خاک دشمن به تصرف ما در آمده بود؛ جزایر مجنون در عملیات خیبر در زمستان 1362، شبه جزیره فاو در عملیات والفجر هشت در زمستان 1364، منطقه عمومی شلمچه در عملیات کربلای پنج در سال 1365 از جمله این مناطق بود.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: آنهایی که امام راحل را وادار به پذیرش قطعنامه 598 می کنند و برای آنکه معمار کبیر انقلاب به این تصمیم برسند که راهی جز پذیرش قطعنامه وجود ندارد، کاری را انجام می دهند که نقاطی که ایران به تصرف در آورده بود، یکی یکی از دست بدهیم؛ صدام در 28 فروردین سال 1367 به فاو حمله کرد و این منطقه را ظرف 36 ساعت پس گرفت.

غضنفری ادامه داد: صدام منطقه عمومی شلمچه را در خرداد ماه همان سال ظرف مدت کوتاهی پس می گیرد و در تیر ماه سال 1367 نیز به جزایر مجنون حمله می کند و تقریبا یک روزه این منطقه را پس می گیرد و همه این اقدامات کمتر از سه ماه توسط صدام صورت می گیرد.

نویسنده کتاب «راز قطعنامه» بیان کرد: تحمیل کنندگان جام زهر قطعنامه 598 کسانی بودند که ابتدا مقدمات کار را فراهم می کنند و کار را به گونه ای پیش می بردند که ابتدا دشمن بیاید و مناطق تصرف شده توسط ایران را از رزمندگان ما پس بگیرد و پس از آن گزارشات دروغی را آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه 23 تیر ماه سال 1367 مقابل امام راحل گذاشتند.

وی اظهار کرد: این گزارشات، شامل سه گزارش در زمینه اقتصادی مربوط به نخست وزیری وقت، مسئول برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و امور دارایی بود که هر سه گزارش مبنی بر این مسئله بود که ایران هیچ پولی ندارد و خزانه خالی است و ما از نظر اقتصادی نمی توانیم جنگ را پشتیبانی کنیم؛ گزارش دیگر در خصوص وضعیت اعزام نیروها به جبهه بود که توسط وزیر ارشاد وقت که مسئول تبلیغات جنگ بود ارائه شد مبنی بر اینکه مردم از جبهه ها استقبال نمی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: دو گزارش نظامی دیگر نیز توسط فرمانده سپاه وقت و رئیس ستاد ارتش مبنی بر اینکه ما توانایی مقابله با دشمن را از نظر نظامی نداریم و هیچ گونه فتح و پیروزی نخواهیم داشت، ارائه شد؛ همچنین یک گزارش دیگر شامل همه موارد عنوان شده توسط آقای هاشمی رفسنجانی به امام راحل ارائه شد که ما نمی توانیم ادامه دهیم.

غضنفری ابراز کرد: در کتاب های راز قطعنامه، نیمه پنهان هاشی و نیمه پنهان جنگ بر اساس آمار و ارقام نشان داده ام که هر سه گزارش ارائه شده در مقابل امام دروغ و کذب بوده است؛ ادعای اینکه ما از لحاظ اقتصادی با خزانه خالی مواجه هستیم، دروغ بود چرا که در همان مقطع دولت حدود هشت میلیارد دلار ذخیره ارزی داشته است؛ در همان زمان مردم در جبهه ها حضور داشتند و اینکه ادعا کردند مردم به جبهه ها نمی آیند و از حضور در میدان جنگ استقبال نمی کنند، دروغ بود.

نویسنده کتاب «راز قطعنامه» ادامه داد: از لحاظ نظامی در آن زمان قوی بودیم؛ همان زمان که قطعنامه را می پذیریم صدام سه روز بعد در تاریخ سی تیر ماه حمله به غرب و جنوب ایران را مجددا آغاز می کند و در آن شرایط چه می شود که ظرف چند روز نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران مقابل لشکرهای زرهی عراق می ایستند و آنها مجبور به عقب نشینی می شوند؟ اگر ما توان برخورد با دشمن و ایستادن در مقابل آنها را نداشتیم پس چگونه این حادثه اتفاق افتاد.

وی ضمن اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: منافقین نیز در همان سال به غرب کشور رفتند و با پیشروی می خواستند تهران و دیگر استان های اطراف را تصرف کنند که جلوی اقدام آنها در تنگه مرصاد گرفته شد و تلفات سنگینی به آنها وارد شد؛ اگر ما توان و قدرت نظامی نداشتیم، چگونه توانستیم با آنها مقابله کنیم؟

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: گزارشات کذب و دروغی که به امام خمینی(ره) ارائه کردند و با زمینه سازی هایی که قبلا انجام داده بودند و همچنین به آمریکایی ها از مهر ماه سال 1366 پیام می فرستادند که درگیری در خلیج فارس را نگه دارید و ادامه ندید تا ما شرایطی را فراهم کنیم که امام خمینی(ره) قطعنامه را بپذیرندو این اقدامات بدون اطلاع امام بوده است.

غضنفری بیان کرد: نتیجه آن این می شود که در تاریخ نهم اسفند سال 1366 به دبیر کل سازمان ملل اعلام می کنند که ما آماده اجرا قطعنامه هستیم و سیزده اسفند 66 یادداشت رسمی به شورای عالی امنیت داده می شود که ما آماده اجرا قطعنامه هستیم و این اقدام کاملا بدون اجازه و اطلاع حضرت امام بوده است.

نویسنده کتاب «راز قطعنامه» افزود: آقای محمد جواد ظریف در آن زمان کارمند در سازمان ملل و یکی از عوامل دخیلی تحمیل قطعنامه به جمهوری اسلامی ایران بود با ارسال یک گزارش دروغ به وزارت خارجه باعث می شود آقای ولایتی وزیر امور خارجه وقت، نامه نهم اسفند ماه را بنویسد و سیزدهم اسفند ماه یادداشت به شورای امنیت داده شود.

وی تصریح کرد: چرا می گوییم آمادگی برای اجرای قطعنامه بدون اطلاع امام و اجازه ایشان بوده است؟ چون آقای ظریف ادعا کرده بود که این کار با اطلاع امام صورت گرفته که این ادعا کاملا دروغ است و اگر ایشان چنین اجازه ای داده بودند که اجرای قطعنامه را بپذیرند تا روز بیست و سوم تیر ماه سال 67 مقاومت نمی کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در جلسه 23 تیر سال 67 که امام به تعبیر خودشان وادار به پذیرش قطعنامه شدند، که این در شرایطی بود امام راحل ده روز قبل از این جلسه یعنی 13 تیر در پیام مکتوبی که خطاب به ملت ایران صادر می کنند در آن پیام مردم را به حضور در جبهه برای جنگ با آمریکا و ایادی آنها دعوت کردند.

غضنفری افزود: در آن پیام امام اعلام می کنند هرگونه کوتاهی در جنگ خیانت به اسلام و هر گونه تردید در جنگ خیانت به رسول الله است؛ اما چه می شود که ده روز بعد از این پیام وادار به سرکشیدن جام زهر می شوند؟ که دلیل این امر همان موارد عنوان شده در مطالب فوق است.

نویسنده کتاب «راز قطعنامه» اظهار کرد: آقای هاشمی در یادداشت های سال 1367 خود می نویسد که در آن جلسه امام جمله ای را گفتند که ما نپذیرفتیم و من به امام گفتم که اگر پذیرش این مسئله برای شما سخت است من به عنوان جانشین فرمانده کل قوا این را می پذیرم و اگر دیدید اوضاع به هم خورد من را محاکمه کنید و بگویید سرخود این کار را کرده است که امام راحل این مسئله قبول نمی کنند.

وی ابراز کرد: مقام معظم رهبری در سال 1376 در صحبت با جمعی بیان می کنند که من این جمله را جایی نگفته ام و برای اولین بار است که این جمله مربوط به آن جلسه را نقل می کنم؛ امام در آن جلسه می گویند خب پس من کنار می روم شما فرد دیگری را بیاورید و بعد هر کار خواستید انجام دهید؛ به این معنی که حاضرم از رهبری نظام کناره گیری کنم و استعفا دهم و فرد دیگری را به عنوان رهبر انتخاب کنید و بعد هر کاری خواستید انجام دهید.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: امام در آن جلسه حاضر نیستند زیر بار اصرارهای مکرر آقای هاشمی رفسنجانی بروند و حاضر هستند از رهبری نظام کنار بروند، اما زیر بار قطعنامه 598 نروند و ممکن است که این سوال به ذهن برسد که چه شد که امام در همان جلسه حاضر به پذیرش و سرکشیدن جام زهر شدند؟ که جواب این مسئله به همان جمله ای که آقای هاشمی گفت بر می گردد.

غضنفری عنوان کرد: امام راحل از این تصمیم و اقدام آقای هاشمی رفسنجانی برای کشور و نظام احساس حاضر می کنند و جام زهر را سر می کشند چرا که اگر آقای هاشمی چنین کاری را انجام می داد و اعلام پذیرش قطعنامه توسط ایشان صورت می گرفت هیچ یک از رزمندگان و مدافعان نظام حاضر به پذیرش این مسئله نمی شدند و می گفتند که آقای هاشمی به کشور، جنگ و انقلاب خیانت و توطئه کرده است.

نویسنده کتاب «راز قطعنامه» ضمن اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: امام از اینکه این مسئله ممکن است در کشور آشوب و اغتشاش ایجاد شود آن هم در در شرایط جنگی، احساس خطر می کنند و حاضر می شوند که آبروی خود را با خدا معامله کنند و آن جام زهر را سر بکشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی جمهوری اسلامی ایران پذیرش قطعنامه حاضر به پذیرش نویسنده کتاب راز قطعنامه تیر ماه سال آن جلسه امام راحل ارائه شد جمله ای جام زهر سال 1367

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۴۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم

به گزارش جماران؛ مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری عصر روز پنجشنبه در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم که از طرف خانواده شهید مطهری و ستاد سالگرد برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین احمد ناطق نوری، علی، محمد و مجتبی مطهری، علی لاریجانی، محسن هاشمی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند. 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا هاشمی تهرانی در این مراسم سخنرانی خود را با موضوع علم و معرفت و جایگاه عالم دینی در جامعه آغاز کرد و گفت: در سیره امام جعفر صادق (ع) جهل و نادانی بزرگترین مرض بود. انسان در حرف ممکن است ادعای دینداری داشته باشد، اما تا مادامی که نسبت به توحید و ولایت جاهل و نادان باشد و نتواند حق را از باطل تشخیص دهد، دینداری اش هم ارزشی نخواهد داشت. 

وی با اشاره به روایتی جالب که در زمره روایات دقیق اهل بیت (ع) است اظهار داشت: از پیامبر اکرم (ص) سوال کردند که کدام عمل از همه اعمال پرفضیلت‌تر است. پیامبر در جواب فرمودند: پرفضیلت‌ترین عمل، علم به خداست. سوال کننده متعجب شد و فکر کرد که پیامبر متوجه سوال وی نشده است و دوباره سوال را پرسید. حضرت نگاهی کردند و باز فرمودند همان پاسخ را فرمودند. سوال کننده تعجبش بیشتر است و گفت من از عمل می‌پرسم شما جواب من را چیز دیگری می‌دهید. حضرت فرمود اگر کسی علم به خدا نداشته باشد، معرفت به توحید نداشته باشد، شناخت نداشته باشد کمترین اعمال او مقبول درگاه خداوند است. اما آن کسی که نمی‌داند چه کسی را می‌پرستد و علم به خدا ندارد و حقیقت توحید برای او مجهول است هر چقدر هم عمل کند فایده‌ای ندارد.

هاشمی تهرانی با بیان اینکه علم و معرفت یک حقیقتی است که ائمه اطهار مکرراً شیعیان را به آن‌ها توصیه می‌کردند، تصریح کرد: محب و شیعه بی‌سواد و بی‌معرفت، به درد اهل بیت (ع) نمی‌خورد. معارف غنی اهل بیت (ع) غیر از این چیز‌هایی است که ما در کتاب‌های خود می‌خوانیم. اهل بیت (ع) در مقام آموزش شیعیان یک راه خاصی را طی کردند. شیعه و محب بی سوادِ جاهل به چه دردی می‌خورد. 

این سخنران با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های برجسته و منحصربفرد استاد مطهری این بود که تراز منبر را در عالی‌ترین سطح خود حفظ کرد، ادامه داد: استاد مطهری جایی منبر می‌رفت که وقتی پایین می‌آمد منبر و مطالب او کتاب معرفتی شیعه می‌شد. در زمان خود برخی از این کتب به چاپ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ می‌رسید. 

استاد مطهری تراز عالم دینی را حفظ کرد. اینکه ما بنشینیم خواب، خاطره و حکایات شخصی تعریف کنیم به چه دردی می‌خورد. باید از استاد مطهری یاد بگیریم. 

حجت الاسلام هاشمی تهرانی گفت: ابان ابن تغلب از بزرگترین اصحاب اهل بیت بوده است. کسی که امام صادق (ع) برای او احترام ویژه‌ای قائل بود. ذهبی یکی از رجالیون قدرتمند اهل تسنن نقل می‌کند که احترام ابان ابن تغلب در مسجد النبی و مدینه بیشتر از امام صادق (ع) بوده است. تمام مسلمانان از جمیع فرق به این شخصیت بزرگ سترگ آن زمان احترام می‌کردند. امام صادق (ع) مکرر می‌فرمود خدا ابان ابن تغلب را رحمت کند، او ۴۰ هزار حدیث از پدرم امام باقر (ع) حفظ کرده بود، مکرر فرمود اگر ابان نبود روایات امام باقر (ع) ضایع شده بود. این‌ها شیعه بودند و در مسیر احیای امر اهل بیت کار می‌کردند.

این سخنران مذهبی اضافه کرد: هیئت گرفتن و نماز جماعت فوق العاده خوب است، اما آنچه که یکایک ما موظف هستیم این است که معارفت اهل بیت (ع) را ابتدا یاد بگیریم و به نسل بعد خود منتقل کنیم. 

وی با اشاره به اینکه مساله حجاب یکی از معضلات کف جامعه ما امروزه است که خیلی فراگیر است، ابراز کرد: بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند. اگر معارف دینی در سطوح مختلف ارائه می‌شد و با این جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم. آیت الله مطهری با سعه صدر با تمام مخالفین بحث می‌کرد. مباحثات دقیق، بدون اینکه از کوره در برود. اسلام این را می‌خواهد که انسان آن‌چنان قدرت پیدا کند و معرفت عمیق دینی را آن‌چنان ارائه کند و بگوید هر کسی هر چه شبهه دارد بیاورد. این خصیصه مکتب تشیع و امام صادق (ع) است. علمای ربانی دین ما این چنین بودند. 

هاشمی تهرانی گفت: تهران بزرگانی به خود دیده است. مرحوم ابوالحسن رفیعی قزوینی، مرحوم شاه آبادی در تهران منبر‌های عمیق معرفتی می‌رفتند که پامنبری‌ها آن‌ها طلاب و دانشجو نبودند، بازاری‌های تهران بودند. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن در چهارراه سیروس برای مردم توحید تبیین می‌کرد. 

او با ابراز تأسف از اینکه امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته است، اظهار داشت: علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند. هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد. آقای مداح می‌آید سینه زنی را برگزار می‌کنند و تمام می‌شود.

حجت الاسلام هاشمی تهرانی در پایان گفت: برخی آقایان علم‌شان که بالا می‌رود دیگر ابا دارند که روضه بخوانند اما شأن جلیل القدر مرحوم آقای مطهری این بود که در اوج حکمت و استاد تمامی حوزه و دانشگاه وقتی منبر می‌خواند بعد از آن در روضه برای سیدالشهدا هق هق می‌کرد که نشان می‌دهد در اوج علم و معرفت هم که باشی تنها راه نجات، راه اختصاصی رحمت واسعه حضرت سیدالشهداء (ع) است.

دیگر خبرها

  • هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم
  • شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • ببینید | سخنان شاپور بختیار در مورد شخصیت و سبک زندگی امام خمینی در جلسه‌ی شورای امنیت حکومت پهلوی
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است
  • نصب پنل‌های خورشیدی برای مددجویان خاتم
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است